Ik denk aan alles

BEREID UW VERHUIZING
IN ALLE RUST VOOR 

met EUROPCAR

VER OP VOORHANDNET ERVOORDE GROTE DAG
HELPENDE HANDEN
VOORBEREIDING
VERVOER
MATERIEEL
TIPS
BUDGET
1

ZOEK HELPENDE HANDEN

U hebt maar twee handen. Vraag hulp aan familie, vrienden of andere personen die willen helpen. Daarvoor kunt u een doodle maken. Met deze website kunt u ieders tijdgebruik samenbrengen en zo de beste datum vinden.

2

NODIG UW HELPERS UIT EN INFORMEER ZE

Ze zijn bereid om u te helpen, maar vergeet ze niet te informeren. Om alle helpers samen te brengen kunt u een evenement aanmaken op Facebook. Dit is een eenvoudige en doeltreffende manier om de beschikbare personen uit te nodigen en ineens op de hoogte te brengen van de nodige informatie over de verhuizing (uren, adressen, auto's enzovoort).

3

SORTEER

Het moment is aangebroken! Spullen die u zelf niet meer nodig hebt, maar die nog in orde zijn, kunt u weggeven. Schenk uw spullen aan organisaties en breng uw kleren naar een kledingcontainer: vind een container in uw buurt. Als u toch spullen weggooit, vraag dan na bij de gemeente op welke dagen het grof huisvuil wordt opgehaald. Gooi uw spullen niet zomaar eender waar weg.

4

PAK IN

U zal heel wat dozen kunnen gebruiken. Zorg voor verschillende groottes. Vergeet geen plakband, merkstiften en bubbeltjesplastic voor breekbare voorwerpen.
Tip: Schrijf op iedere doos wat erin zit, of de inhoud breekbaar is en waar ze naartoe moet.

5

LET OP HET GEWICHT VAN DE DOZEN

Afzonderlijk lijken voorwerpen vast niet zo zwaar, maar schijn bedriegt. Probeer het gewicht te verdelen over de dozen. Twee halfvolle dozen zijn beter dan één doos die u meteen een afspraak bij de osteopaat bezorgt. Verdubbel uw verhuisbudget niet onnodig.

6

HAAL UW MEUBELS UIT ELKAAR

Haal alle meubels die gedemonteerd kunnen worden uit elkaar om het vervoer ervan te vergemakkelijken.
Tip: Nummer de onderdelen en stop de schroeven in plastic zakjes, met de handleiding erbij indien mogelijk. U kunt het zakje zelfs rechtstreeks op het meubelstuk plakken. Dat bespaart u veel tijd en energie wanneer u de meubels weer in elkaar zet.

7

MEET GROTE STUKKEN

Meet de voorwerpen die het meeste plaats innemen. Als ze te groot zijn, weet u dat beter op voorhand!
Meten is belangrijk om er zeker van te zijn dat al uw spullen goed door o.a. de deuropeningen en het trapgat kunnen. Bovendien helpt het u om de bestelwagen te kiezen die u nodig hebt.

8

HUUR EEN BESTELWAGEN

U kent niets van bestelwagens? Maak u geen zorgen, de volumecalculator helpt u op weg. Hiermee kunt u het volume berekenen dat u gaat vervoeren. Ideaal zou zijn dat u een min of meer nauwkeurig idee hebt van het aantal dozen.
Als u al weet wat u wil, ga dan hier naartoe: kies het volume dat u nodig hebt op de pagina ik verhuis.

9

KIES VOOR EEN LAADBRUG

Hebt u veel huishoudapparaten? Wegen die zo zwaar als lood? Kies dan een bestelwagen met een laadbrug: de beste oplossing om gemakkelijk de zwaarste en grootste voorwerpen te vervoeren. U vindt de bestelwagen van 18 m³ met laadbrug tussen onze bestelwagens van 3 m³ tot 18 m³.

10

VOORWERPEN VERPLAATSEN

Zorg voor een steekwagen en spanbanden om alles veilig te verplaatsen. Zo voorkomt u dat u spullen beschadigt en uzelf verwondt. Hebt u dit materieel niet? Geen probleem! U kan de verhuismaterialen bij Europcar huren!

11

BESCHERMING

Bij het verhuizen vergeet u vaak dat bepaalde oppervlakken fragiel zijn.
Leg zeilen, lakens of dekens in uw nieuwe woning om te voorkomen dat u krassen maakt in de parketvloer of de tegels beschadigt.

12

HOUD EEN PARKEERPLAATS VRIJ

Op de grote dag zal u een parkeerplaats nodig hebben. Vraag in het gemeentehuis of in het politiebureau of het mogelijk is om er één vrij te houden. Als u boven een zaak gaat wonen, probeer dan met de handelaar af te spreken dat hij een plaats voor u vrijhoudt. Opgepast, deze stap neemt tijd in beslag. Wacht niet tot op het laatste moment.

13

EET UW DIEPVRIEZER LEEG

De diepvriezer moet ook verhuisd worden. Eet uw diepvriesmaaltijden op vóór de grote dag om u het leven gemakkelijker te maken en niets weg te moeten werpen.

14

ZOEK EEN KINDEROPPAS

Al kunnen kinderen nog zo schattig zijn, het is veel werk om ze tijdens de verhuizing ook nog in het oog te moeten houden. Bovendien is een verhuizing een gevaarlijke omgeving voor kinderen. Zoek een oppas en voorkom stress.

15

BEHEERS UW BUDGET

Zelfs als u hulp krijgt, blijft een verhuizing een hele uitgave. Maak een lijstje van de verschillende onkosten: voertuig, materieel, dozen enz. Zo kunt u correct plannen en uw budget beheersen. 

16

BESPAAR!

Bekijk onze aanbiedingen om te besparen. U vindt er regelmatig goede deals en ook al onze formules. Zo kunt u de formule kiezen die uw verwachtingen en noden het beste vervult.

ADMINISTRATIE
VEILIGHEID
TIPS
1

WIJZIG UW ADRESGEGEVENS

De administratieve stappen kunnen vaak lang duren, maar zijn wel belangrijk. Begin lang genoeg op voorhand om niet alles in één keer te moeten doen: ik wijzig mijn gegevens.
Vergeet niet: uw gas- en stroomleverancier, internetprovider, mobiele operator, de bank, de school en uiteraard al uw persoonlijke contacten.

2

NEEM DE METERS OP

Voorzie een moment waarop u samen met uw leverancier de meters kunt opnemen zowel in de oude als in de nieuwe woning.

3

ZORG VOOR HANDSCHOENEN

Misschien weet u het niet, maar handschoenen versterken uw grip op meubels. Gebruik ze! Op deze manier doet u zich ook geen pijn.

4

WEG MET OPEN SCHOENEN

Een voorwerp dat valt of een meubel dat wegglijdt, het is snel gebeurd. Herinnert u zich het evenement op Facebook? Gebruik het om aan iedereen een veilige kledingscode voor te stellen (gesloten schoenen, broek enz.).

5

BLOKKEER DE TROMMEL VAN UW MACHINES

Neem contact op met de fabrikant of de verkoper om te weten of het mogelijk is de trommel te blokkeren en zo schade aan uw machines te voorkomen. Zo kunt u uw wasmachine en droogkast in alle veiligheid verplaatsen.

6

SCHAKEL DE KOELKAST EN DE DIEPVRIEZER UIT

Dit is een goede gelegenheid om die apparaten schoon te maken en te ontdooien. Zo kunt u in uw nieuwe woning met een propere diepvriezer van start gaan. Schakel de diepvriezer minstens 48 uur op voorhand uit en vergeet niet om minstens 24 uur te wachten alvorens hem weer in te schakelen in uw nieuwe woning.

7

VERWITTIG UW BUREN

Om goed van start te gaan met de nieuwe buren en op goede voet te blijven met de oude, verwittigt u ze beter. U staat er misschien niet bij stil, maar een verhuizing verloopt niet geruisloos...

HELPENDE HANDEN
VEILIGHEID
MATERIEEL
VERVOER
1

ONTBIJT

Niets werkt beter dan eten om de troepen te motiveren. Breng koffie, enkele croissants of ander lekkers mee voor een goede dosis energie.

2

GEEF IEDEREEN EEN ROL

U bent de Operations Director. Als u de taken plant en verdeelt, wint u ontzettend veel tijd en zorgt u ervoor dat de groep gemotiveerd blijft. Vertel elke helper wat hij moet doen en in welke volgorde.
Tip: Hang op een zichtbare plaats een lijst op met alle dingen die er te doen zijn. Onbenutte tijd en "ik weet niet wat doen"-momenten moeten worden vermeden.

3

BELONING

Een etentje onder vrienden? Het is belangrijk om de personen te bedanken die u geholpen hebben. Daarom gaat er niets boven een moment van gezellig samenzijn tijdens een maaltijd of iets anders.

4

DE EHBO-KIT

We denken er vaak pas aan als het te laat is. Vergeet niet om een EHBO-kit in de buurt te houden. Een ongeval is snel gebeurd, dus beter voorkomen dan genezen.

5

ZORG VOOR WATER

Een belangrijk punt dat vaak vergeten wordt. Denk eraan om genoeg te drinken. Dat is nodig, ook als het geen zomer is of als het sneeuwt.

6

HOUDING

Als u uw rug wil beschermen, denk er dan aan om door de knieën te gaan in plaats van voorover te buigen wanneer u zware voorwerpen opheft.

7

VOORKOM DIEFSTAL

Laat de bestelwagen nooit onbewaakt achter. Vergeet niet om alle deuren goed op slot te doen wanneer er niemand in de buurt is.

8

DE GEREEDSCHAPSKIST

Een gereedschapskist zal goed van pas komen! Houd er één binnen handbereik. U hebt geen hele gereedschapskist nodig, maar wel het strikte minimum (schroevendraaier, hamer, draad, schaar enzovoort).

9

GA NA OF U ALLES HEBT

Overloop de checklist: steekwagen, spanbanden, zeil/lakens, plakband, gereedschap, EHBO-kit, handschoenen, water, snacks, de sleutels van uw nieuwe woning, opgeladen gsm's en we zijn vertrokken!

10

LAAD EFFICIËNT IN

Het belangrijkste is om het gewicht over de linker- en rechtkant van de bestelwagen te verdelen. Zet zware elementen zoals huishoudapparaten vast, zodat ze niet verschuiven tijdens de rit. Daarna hoeft u alleen nog maar de dozen op te stapelen. Zet de minst breekbare onderaan.

11

RIJTIPS

Lees het document dat zich in het voertuig bevindt aandachtig om de afmetingen van de bestelwagen te kennen. Dat kan van pas komen wanneer u onder een brug of door een tunnel rijdt.
Wees waakzaam! Misschien heeft u geen zicht naar achter, de zijspiegels zijn dus erg belangrijk. Gebruik gerust een gps, zodat u zich alleen op het rijden zelf hoeft te concentreren.

12

LAAD EENVOUDIG UIT

Als u onze raad gevolgd hebt, werden de lichtste dozen en de makkelijkst vervoerbare voorwerpen laatst ingeladen. U kunt dus gemakkelijk een menselijke ketting maken.